رضا آریا راد ، کارشناس صنعت خودرو

رضا آریا راد در سرمقاله امروز ( یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ ) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع « ضرورت مشارکت با صاحبان فناوری در بخش R&D » پرداخت

کارشناس و فعال صنعت خودرو در این باره نوشت:

در صنعت خودرو، مونتاژ انجام می‌شود تا خودروساز، قطعه‌ساز و مهندسان با نوع خاصی از یک خودرو آشنا شوند و در تولید آن به تبحر کافی برسند و به‌نوعی می‌توان گفت خودروسازان از مونتاژ به تولید می‌رسند. در این مسیر، خودروساز معمولا بین ۳ تا ۵سال مونتاژکاری می‌کند تا به بلوغ لازم برای فعالیت در مرحله تولید قطعه و طراحی مهندسی برسند.

با طی این مراحل، خودروساز در مرحله سوم به تولید برند می‌رسد و محصولات خود را در قالب یک برند عرضه می‌کند؛ مانند ایران‌خودرو و سایپا که برندهای خود را تولید و عرضه می‌کنند. این‌گونه است که یک خودروساز از مرحله مونتاژکاری خارج و وارد مرحله تولید می‌شود. درنهایت هم باید صنایع تکمیلی مورد نیاز خودروسازان را ایجاد کرد تا بتوانند به تولید در مقیاس مشخصی برسند.

این روند در کشور دنبال شده و خوشبختانه توان فنی و تخصصی لازم ایجاد گردیده است تا در بخش‌هایی از صنعت خودرو بتوانیم درصد بالایی از داخلی‌سازی داشته باشیم.

حرکت از مونتاژکاری به سمت تولید واقعی در شرایط عادی برای صنعت خودرو احتمالا ۱۰ سال طول می‌کشد، اما صنعت خودرو ایران این مسیر را طی کرده و حالا بیشتر از آن‌که بر خروج از مونتاژ تمرکز کند، باید بر R&D (تحقیق و توسعه) مشترک بین‌المللی متمرکز باشد؛ این‌که روی یک برند ملی کار کنیم و ارتقای این صنعت از مونتاژکاری به تولید واقعی را براساس تحقیق و توسعه مشترک با برندها و غول‌های خودروساز دنیا محقق کنیم تا به سرآمدی برسیم و محصولی طراحی و تولید کنیم که رقابت‌پذیر بوده و در بازارهای صادراتی حرفی برای گفتن داشته باشند.

به نظر نگارنده، صنعت خودرو کشور به هدف اصلی خود که تولید واقعی است، نزدیک شده و می‌توان گفت سال‌هاست از مونتاژ خارج شده و دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا که به‌نوعی غول‌های خودروسازی خاورمیانه به‌شمار می‌روند، تولیدکننده برند خودشان هستند که البته در بخش‌هایی هم مونتاژکاری دارند.

در این میان، تحقق هدف نهایی که تولید خودرو با برند ملی و قابلیت فتح بازارهای بین‌المللی و به‌روز است، نه‌تنها در ایران که در تمام دنیا، نیازمند سرمایه‌گذاری و تحقیق و توسعه مشترک بین‌المللی است.

صنعت خودرو ما با طی کردن این مراحل در واقع به نتیجه می‌رسد و امکان صادرات خودروهای تولید داخل به تمام کشورهای دنیا را خواهد داشت.

سخن آخر این‌که در این راستا، باید استانداردهای خودرویی جهان را نیز پاس کرد که این خود امکانی برای صادرات‌محورکردن تولید یک برند است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =